Wat voor soort bedrijfsruimte heb ik en wat is de regelgeving ervan?

Jochem Kwinten

Wat voor soort bedrijfsruimte heb ik en wat is de regelgeving ervan?

Volgens de Nederlandse wetgeving bestaat er een verschil tussen (middenstand) bedrijfsruimten en overige bedrijfsruimten. Deze twee bedrijfsruimte verschillen namelijk dusdanig van elkaar dat verschillende regelgeving voor beide noodzakelijk is. Wat voor soort bedrijfsruimte heeft u en wat is de regelgeving ervan?

Bedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte?

Bedrijfsruimte en middenstandsbedrijfsruimte

Allereerst is het uiteraard van belang om te bepalen onder welke categorie uw bedrijfsruimte precies valt. Een bedrijfsruimte of middenstandsbedrijfsruimte, deze bedrijfsruimten vallen onder de regelgeving omschreven in artikel 7:290 BW waardoor ze in de volksmond 290- bedrijfsruimte genoemd worden, omvat ruwweg een bedrijfsobject dat toegankelijk is voor publiek en waar het product of dienst (direct) geleverd wordt. Bedrijfsobjecten die behoren tot deze groep zijn onder andere:

• Detailhandel / Winkelruimte
• Restaurant
• Café
• Shop in shop
• Garagebedrijf
• Stomerij
• Cafetaria
• Lunchroom
• Kantine op sportterreinen
• Hotels, Bed & Breakfast

Overige bedrijfsruimte

De overige bedrijfsruimten vallen niet onder artikel 7:290 BW, maar onder artikel 7:230 BW. Zodoende worden deze bedrijfsruimten ook wel 230- bedrijfsruimte genoemd. In tegenstelling tot de eerder omschreven 290- bedrijfsruimte zijn de overige bedrijfsruimte niet direct toegankelijk. Bedrijfsobjecten die behoren tot deze groep zijn onder andere:

• Fabrieken
• Kantoren
• Pakhuizen
• Banken
• Showrooms
• Casino’s
• Sexclubs
• Managebedrijven
• Bioscoop
• Autorijscholen
• Makelaars
• Apothekers
• Advocaten
• Notarissen
• Tandartsen
• Huisartsen

Waarom bestaat dit verschil in type bedrijfsruimte?

De verschillen in regelgeving zijn opgesteld doordat de gebruiker van de 290- bedrijfsruimte meer wettelijke bescherming verdiend. Doordat deze bedrijfsruimten toegankelijk zijn voor publiek zijn deze ondernemingen voor een groot deel afhankelijk van hun locatie, klantenbinding en van de verschillende investeringen die hieraan zijn gekoppeld. Wanneer u bijvoorbeeld een succesvol restaurant exploiteert heeft u in de loop der jaren zeer waarschijnlijk een goede naam opgebouwd en kan uw klantenkring het restaurant eenvoudig vinden. Zodoende is uw locatie zeer aantrekkelijk geworden voor uw concurrenten en uw restaurant kunt u uiteraard niet eenvoudig verhuizen. Vandaar dat de Nederlandse wetgeving extra zekerheid biedt voor huurders van 290- bedrijfsruimte.

Regelgeving

De twee verschillen in regelgeving tussen de bedrijfsruimte zijn:

Opzegtermijn: Bij 290- bedrijfsruimte dient men rekening te houden met een opzegtermijn van minimaal één jaar voor de vijf- of tienjaarstermijn. Bij de 230- bedrijfsruimte is het standaard dat de betalingstermijn gelijkstaat aan de opzegtermijn, tenzij beide partijen onderling andere termijnen overeenkomen.

Huurrecht: De huurders van 290- bedrijfsruimte zijn middels het huurrecht in principe de eerste tien jaar verzekerd van de bedrijfsruimte omdat het huurcontract wordt aangegaan voor twee termijnen van ieder vijf jaar. De huurder is echter in staat om na de eerste termijn het contract op te zeggen. Voor de verhuurder is dit alleen mogelijk indien de huurder zich niet als een goede huurder heeft gedragen of bij dringend eigen gebruik. In beide gevallen zal de rechter hierover uitspraak doen. De verschillende termijnen bij huurcontracten voor 230- bedrijfsruimte zijn vrij af te spreken tussen beide partijen.

De Online Bedrijfsmakelaar

Alvorens u start met het verhuurproces van uw bedrijfsobject is het dus van belang dat u weet onder welke type bedrijfsruimte uw object valt. Laat u daarom goed adviseren door een professionele makelaar voordat u uw bedrijfsobject gaat verhuren. De Online Bedrijfsmakelaar kan u helpen bij dit bedrijfshuisvestingsvraagstuk.

Lees hier hoe het werkt

, , , , , ,

Jochem Kwinten

Jochem Kwinten

Na zijn inschrijvingen bij de NVM, NRVT en Vastgoedcert heeft Jochem zich gespecialiseerd in de Marketingwereld waardoor hij precies weet wat uw bedrijfspand nodig heeft.