Hoe schrijft u een goede aanbiedingstekst voor de verhuur of verkoop van uw bedrijfspand?

oktober 1, 2017 Linda Lepelaars

Hoe schrijft u een goede aanbiedingstekst voor de verhuur of verkoop van uw bedrijfspand?

Naast goede foto’s is een goed geschreven aanbiedingstekst van cruciaal belang. De tekst is bedoeld om potentiële huurders en kopers een goed beeld te geven van uw bedrijfspand. Over het algemeen hebben ondernemers weinig tijd, waardoor zij zich beter inlezen en gericht reageren op een bedrijfspand.

Wij van de Online Bedrijfsmakelaar helpen u met onderstaande tips bij het schrijven van een pakkende aanbiedingstekst voor de verhuur of verkoop van uw bedrijfspand.

1. Trek de aandacht

U heeft vijf seconden de tijd om de aandacht te trekken van een lezer. Dat is de gemiddelde tijd die een lezer erover doet om te besluiten om verder te lezen of weg te gaan op de pagina. In de eerste alinea van uw aanbiedingstekst is het dan ook belangrijk dat u de aandacht trekt. Doe dit slim! Hoe? En vooral, hoe niet?

Hoe niet; een slecht voorbeeld:

Nu te huur: Kerkstraat 1 in Amsterdam.

Aan de Kerkstraat in Amsterdam bieden wij u dit winkelpand aan. Het winkelpand bestaat uit een grote winkelruimte met overige ruimten bestaande uit een toilet en opslag.

Hoe wel: een goed voorbeeld:

Nu te huur: Kerkstraat 1 in Amsterdam.

Hoogwaardig gerenoveerd winkelpand met een totale oppervlakte van circa 130 m² BVO, gelegen aan de Kerkstraat, midden in het hart van Amsterdam. De Kerkstraat is één van de meest bruisende delen van Amsterdam.

Verzamel in de eerste alinea sterke en unieke kenmerken van uw bedrijfspand en de omgeving die relevant zijn voor de lezer. Omschrijf dit kort en bondig.

2. Kerngegevens

Wanneer u de aandacht heeft weten vast te houden van de lezer, is het belangrijk om een aantal kerngegevens te benoemen zoals onder andere de metrages, frontbreedte, vloerbelasting en vrije hoogte. Wanneer deze kerngegevens namelijk overeenkomen met de wensen van de lezer, leest deze gegarandeerd verder.

3. Indeling

Neem de lezer mee door het pand. Begin bij de entree en loop vanuit daar door het gehele pand. Maak per verdieping een aparte alinea en benoem ook hoe dat hij de verschillende verdiepingen kan bereiken. Op deze manier krijgt de lezer een goed beeld van hoe uw pand is opgedeeld en hoe hij zijn onderneming hierin kan vestigen.

4. Parkeren

Benoem het aantal privé parkeerplaatsen die bij het pand zitten en vergeet ook niet de openbare parkeergelegenheden te benoemen in de regio.

5. Bestemmingsplan

Raadpleeg het actuele bestemmingsplan bij uw gemeente of via Ruimtelijkeplannen.nl en omschrijf goed wat er is toegestaan in uw pand. Sluit echter altijd af met een disclaimer dat de nieuwe gebruiker eerst toestemming moet vragen aan de gemeente alvorens hij het pand kan gebruiken. Op die manier voorkomt u problemen achteraf.

6. Opleveringsniveau

Hoe wordt het pand opgeleverd? Volledig casco, of zijn er al voorzieningen aanwezig zoals bijvoorbeeld:

  • Airco
  • Alarminstallatie
  • Systeemplafonds met inbouwverlichting
  • Internet en telefonieaansluitingen
  • Glasvezelverbindingen
  • Gasheaters
  • Lichtstraten
  • Overheaddeuren
  • Brandpreventiemiddelen
  • Toiletten
  • Etc.

7. Ligging en bereikbaarheid

Waar is het pand gelegen? Op een bedrijventerrein of juist in een stadscentrum? Omschrijf goed in wat voor omgeving het pand is gelegen en wat voor bedrijven het pand omringen. Daarnaast is het belangrijk dat u goed omschrijft hoe het pand te bereiken is met zowel de auto als het openbaar vervoer.

8. Huur- koopcondities

Sluit af met de huur- of koopcondities. In de voorgaande hoofdstukken heeft u de interesse van de lezer weten te trekken en vast te houden. Dit laatste hoofdstuk is bedoeld om hem over te halen met interessante condities zoals bijvoorbeeld flexibele huurtermijnen of een scherpe huurprijs. Vergeet echter ook niet de overige condities, zoals bijvoorbeeld de huurindexering, het type contract en de hoogte van de waarborgsom, te benoemen zodat uw potentiële huurder of koper niet met onnodige verrassingen te maken krijgt.

Linda Lepelaars

Linda is de laatste jaren actief geweest bij een grote financiële dienstverlener. Zij is het aanspreekpunt voor al uw uiteenlopende vastgoed- en financieringsvraagstukken.