• De grootste bedrijfsmakelaar op Funda in Business
  • Gemiddelde beoordeling: 8,8
  • Altijd een vast laag tarief

Checklist voor het huren en verhuren van winkelruimte

juli 1, 2014 Jochem Kwinten

Checklist voor het huren en verhuren van winkelruimte

Wanneer u winkelruimte gaat huren of verhuren is het belangrijk dat alles goed beschreven staat in een huurcontract. Maar wat zijn nu de belangrijkste punten waar u mee rekening dient te houden bij het opstellen van een huurcontract voor winkelruimte? De Online Bedrijfsmakelaar heeft voor u een checklist gemaakt met enkele belangrijke punten voor het opstellen van een huurcontract.

WAT MOET ER IN HET HUURCONTRACT VOOR WINKELRUIMTE STAAN?

1. Personalia: Zijn de huurder en verhuurder wel degene die zij beweren te zijn en zijn zij wel handelingsbevoegd? Wanneer één van beide partijen namelijk niet handelingsbevoegd is zal het huurcontract nietig worden verklaard met eventuele straffen van nietigheid tot gevolg.

2. Het gehuurde: Zorg voor een duidelijke beschrijving van het gehuurde. Huurt u nu enkel de winkelruimte of ook opslagruimte? Huurt u het casco of turn key? Allemaal vragen die goed omschrijven moeten worden in het huurcontract. Daarnaast is de bestemming van het pand van cruciaal belang. Mag u uw bedrijf wel beginnen in het pand wat u huurt?

3. Huurprijs:

  • Voorafgaand aan het huurcontract zullen beide partijen een (marktconforme) huurprijs overeen moeten komen.
  • Is er omzethuur of andere huurkortingen van toepassing?
  • Hoe spreekt u huurprijsverhoging af? Gebruikt u hiervoor het CPI van het CBS of hanteert u een vast percentage? Maar u kunt uiteraard ook afspreken dat de huurprijs helemaal niet wordt aangepast.
  • Is de huurprijs aan BTW onderworpen of niet?

4. Betaling van de huurprijs: gebeurt dit per maand, per kwartaal of een ander tijdvlak? Wordt er vooraf of achteraf betaald?

5. Huurperiode: Wordt er afgeweken van de wettelijke 5 jaar + 5 jaar periode of betreft het hier een kort lopende huurovereenkomst korter dan een jaar? En wordt het huurcontract zonder opzegging stilzwijgend verlengd voor een bepaalde periode?

6. Opzegtermijn: Bij het huren van bedrijfsruimte of kantoorruimte kunt u zelf een opzegtermijn bepalen omdat zij vallen onder de 230- Bedrijfsruimte. Winkelruimte daarentegen valt onder de 290- bedrijfsruimte en overige bedrijfsruimte waardoor die opzegtermijn wettelijk bepaald is. In het artikel leest u meer over het verschil tussen bedrijfsruimte en winkelruimte en de verschillende regelgevingen ervan.

7. Waarborgsom / bankgarantie: Hanteert u een waarborgsom of verlangt u een bankgarantie?

8. Verbouwen: Onder welke voorwaarden mag een huurder het gehuurde verbouwen en moeten deze aanpassingen wel of niet ongedaan worden gemaakt na afloop van het huurcontract.

9. Huurprijsherziening: Voorafgaand aan een eventuele verbouwing op kosten van de huurder kunt u afspreken dat dit bij de bepaling van de huurprijs buitenbeschouwing blijft.

10. Onderhoud: Regel bij het aangaan van de huurovereenkomst goed welke onderhoudswerkzaamheden voor rekening zijn van de huurder en welke voor de verhuurder.

11. Schadevergoeding: Wat is een mogelijke schadevergoeding die een verhuurder moet betalen als er schade is door mogelijke gebreken.

12. Gemeentelijke en andere belastingen: Houdt rekening met onroerende zaken belasting, waterschapschap enzovoort.

13. Nutsvoorzieningen: Hoe is het geregeld met het gas, water en licht van het gehuurde?

14. Servicekosten: Is er sprake van servicekosten of een VvE bijdrage?

15. Onderhuur: Is onderhuur geheel of gedeeltelijk toegestaan.

16. Voorkeursrecht koop: Mag de huurder het pand kopen tegen een prijs die een derde biedt? Wordt hierbij rekening gehouden met eventuele eerder gedane investeringen in het pand?

17. Verzekeringen

18. Reclame: Mag u teksten, lichtreclame en dergelijke op de gevel aanbrengen?

Zoals u ziet zijn er veel aspecten waar u rekening mee dient te houden bij het aangaan van een huurcontact om later eventuele geschillen en forse juridische kosten te voorkomen. Het is daarom altijd verstandig om voor het ondertekenen het huurcontract te laten controleren door een professional zodat u zeker weet dat alles goed geregeld is. Wij van de Online Bedrijfsmakelaar zijn zo’n professional die u kan helpen bij het opstellen van een goede huurovereenkomst. Door onze aansluitingen bij onder andere NVM Business en VastgoedCert garanderen wij de kwaliteit waar u behoefte aan heeft.

Alle artikelen uit de huurovereenkomst uitgelegd in een gratis handboek!

Alle artikelen uit de huurovereenkomst duidelijk uitgelegd met voorbeelden. Download hier direct het gratis handboek en sta nooit met uw mond vol tanden tijdens onderhandelingen.


 

Over de Online Bedrijfsmakelaar

Op zoek naar een NVM-Bedrijfsmakelaar die het net even anders doet? Mooi. Zoek dan niet verder. Wij zijn er voor jou.

Kies je voor de Online Bedrijfsmakelaar, dan kies je voor vlotte jongens met verstand van zaken. Wij zetten de traditionele bedrijfsmakelaardij op zijn kop. Een bedrijfspand verhuren of verkopen hoeft jou namelijk geen kopzorgen te bezorgen of duizenden euro’s te kosten. Wij werken met eerlijke tarieven, communiceren snel en duidelijk, en jij staat in contact met een vast team. Transparant, ervaren en professioneel. Maar dan wel met beide benen op de grond.

In het kort:

Jij verzorgt de bezichtigingen en kiest jouw huurder of koper. Wij regelen de rest.
Persoonlijke begeleiding door een ervaren NVM-bedrijfsmakelaar.
Plaatsing op alle grote aanbodsites, waaronder Funda in Business.
Jouw pand onder de aandacht van jouw volledige doelgroep.
Alles tot in de punten verzorgd: van overeenkomst tot afhandeling.
Inmiddels al duizenden ondernemers geholpen bij de verhuur en verkoop.
En dat allemaal tegen een vast, eerlijk tarief.

> Ontdek hier onze unieke werkwijze

, , ,

Jochem Kwinten

Na zijn inschrijvingen bij de NVM, NRVT en Vastgoedcert heeft Jochem zich gespecialiseerd in de Marketingwereld waardoor hij precies weet wat uw bedrijfspand nodig heeft.